Læs om Servant Leadership - en tillidsbaseret form for ledelse. Anerkendende ledelse, hvor lederen må erkende at være rådigver i stedet for regelsætter.

SERVANT LEADERSHIP: LEDELSE SOM EN SERVICE TIL MEDARBEJDERE

Chefen fortæller medarbejderen, hvor han skal hen, medarbejderen handler i overensstemmelse hermed. Sådan ser ledelse ud efter det klassiske top-down-princip. Stadig i dag. Men arbejdslivet ændrer sig, og ledelseskulturen skal tilpasse sig denne ændrede virkelighed. Én mulighed: Princippet om “Servant Leadership”, som gør lederen til en hjælper, en “coach” for sine medarbejdere.

HVAD ER “Servant leadership”?

Det lyder måske først abstrakt, men det betyder intet andet end at ledelsespyramiden symbolsk vendes på hovedet. Lederen er ikke længere leder af den afdeling eller virksomhed, som alle andre arbejder hen imod. I stedet støtter han sine medarbejdere. Han leder og giver en retning, men giver sine medarbejdere plads til at påtage sig ansvar, tage deres egne beslutninger og handle selvstændigt.

Dette betyder ikke et tab af status for lederen. Snarere ændres den primære opgave: Lederen skaber rammen, hvor hver enkelt medarbejder optimalt kan udnytte sit potentiale og arbejde for virksomheden.

Læs også: 10 gode råd til personligt lederskab

KOMPETENCER OG KERNEOPGAVER FOR EN SERVANT LEADER

Til denne type ledelse kræves nogle andre færdigheder end for det klassiske top-down-princip. Servant leader ledere, der ønsker at lede deres firma eller afdeling med succes, har brug for modet til at ændre sig. Når det er sagt, er følgende punkter karakteristiske for en tjenerleder:

Tillid til medarbejdere 

Enhver, der ikke længere leder ved grænser, men kun guider deres medarbejdere til at arbejde selvstændigt, har brug for tillid til medarbejderes evner.

Fremme personligt ansvar

Tilskynd dine medarbejdere til at arbejde selvstændigt. Mange mennesker er måske ikke fortrolige med dette i starten. De har brug for lidt hjælp til at komme i gang.

Støt individualitet

Frem dine medarbejderes færdigheder og hjælp dem med at vokse med deres opgaver. For eksempel gennem individuelt skræddersyet træning.

Netværk

Opret kontakter og opbyg et solidt netværk. I din virksomhed, men også uden for den. Bliv informeret til enhver tid og hold dig opdateret om de nuværende processer.

Lyt ordentligt

Lyt aktivt til dine medarbejdere og prøv at forstå deres behov, ideer og problemer.

Empati

Empati med dine medarbejdere. Prøv at finde ud af, hvad en udvalgt medarbejder har brug for, for at kunne præstere bedst.

Fremsyn

For at kunne lede med succes med en ledelse baseret på tjenerledelsesprincippet, skal overordnede handle med fremsyn og planlægge proaktivt.

Oprethold feedback-kultur

En tjenesteleder er en slags coach for sine medarbejdere. Han giver råd, fungerer som et link mellem de enkelte afdelinger og giver feedback. Så hans medarbejdere kan udvikle sig videre.

Selvtillid og accept af fejl

Der kræves en åben fejlkultur, så dine medarbejdere kan arbejde selvstændigt og bidrage med deres egne ideer. Kun dem, der tør at begå fejl, indrømme dem og lære af dem, kan bringe virksomheden frem på lang sigt. Som leder skal du være et godt eksempel og åbent indrømme dine egne fejl. Det kræver selvtillid.

Læs om Servant Leadership - en tillidsbaseret form for ledelse. Anerkendende ledelse, hvor lederen må erkende at være rådigver i stedet for regelsætter.
Servant Leadership – en tillidsbaseret form for ledelse. Anerkendende ledelse, hvor lederen må erkende at være rådgiver i stedet for regelsætter.

HVAD BRINGER SERVANT LEADERSHIP MED SIG?

Servant leadership er meget mere krævende end klassisk top-down ledelse. Denne form for ledelsesfilosofi kan stadig betale sig for din virksomhed. Fordi medarbejdertilfredsheden beviseligt er steget markant. Tilfredse medarbejdere har derimod en tendens til at opnå toppræstationer og dermed hjælpe virksomheden med at opnå større økonomisk succes på lang sigt.

Derudover appellerer denne type ledelse primært til unge medarbejdere og kvalificerede arbejdere fra generation Y. Med andre ord den generation, der blev født mellem begyndelsen af ​​1980’erne og slutningen af ​​1990’erne. Disse kræver mere individualitet, personligt ansvar på arbejdspladsen. “Meningsfulde” aktiviteter, fleksibilitet. Hvis du vil beholde dagens og morgendagens dygtige medarbejdere i din virksomhed på lang sigt, er du nødt til at holde trit med tiden. I hvert fald når det kommer til ledelsesfilosofi.

Læs også følgende artikel om Servant Leadership: What is Servant Leadership?

Torben Schmidt

Vis indlæg efter Torben Schmidt
Jeg er 37 år, lærer til dagligt med en diplom i offentlig ledelse. Jeg er forfatter og direktør for Viniko, som driver 2 webshops til skole og skoleudstyr. At arbejde med grundskoleelever er utroligt. Det sker tit, at man spontant bliver krammet i på gangen eller i skolegården med sætningen: 'Det er rart, at du er her” Lærerfaget er et utrolig personligt erhverv, som er mit hovederhverv. Jeg har en del erfaring med ledelse og arbejder ved siden af mit hovederhverv som direktør i eget firma.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Rul til toppen