Personlig lederskab - evnen til at lede. Læs 10 gode råd om ledelse.

10 gode råd til personligt lederskab

Ledelsespositionen: ønsket af mange, men ikke let at opnå. En god leder skal have meget specifikke færdigheder og kvaliteter. Vi fortæller dig, hvilke kvaliteter du skal have i dit personlige lederskab.

De 10 bedste færdigheder hos en god leder

  1. Tag beslutninger og sæt prioriteter

Når det kommer til vigtige spørgsmål, kommer lederen altid på spil, hvorfor en af ​​ledernes vigtigste kompetencer er at være i stand til at træffe beslutninger. Enhver, der har vanskeligheder med at træffe en beslutning og stå ved sin beslutning, er malplaceret i en ledelsesposition.

Det er dog ikke nok at træffe beslutninger alene. Hvis der er mange opgaver, der skal mestres, skal du muligvis prioritetere. Evnen til at genkende, hvilken opgave der har det hastende niveau, er derfor også meget vigtig.

  1. Sæt klare mål og kommuniker dem

Med et mål i tankerne er det lettere og bedre at arbejde. Det er derfor vigtigt for dig i en lederposition, at du sætter salgs-, projekt- eller adfærdsmæssige mål og kommunikerer disse tydeligt. Til orientering kan du holde fast ved den velkendte SMART-model: specifik, målbar, attraktiv, realistisk, tidsbegrænset.

  1. Udvikle strategier til at nå mål

At sætte mål og kommunikere tydeligt er en ting. Vejen til målet er en anden. En af dine top-kompetencer som leder er derfor at udvikle tiltag og strategier for at nå de mål, du har sat dig. Ideelt set skal du medtage dine medarbejderes specialviden til dette formål.

  1. Delegere opgaver

Som leder kan du normalt ikke selv nå de fastsatte mål inden for den krævede tid. Til dette har du dine medarbejdere, som du delegerer bestemte opgaver til. Når alt kommer til stykket og du gør alt selv, samt ikke delegerer noget, har du ikke brug for nogen medarbejdere. Du udfører resten af ​​de opgaver, der ikke kan delegeres.

  1. Medarbejdermotivation

Et vigtigt punkt i god ledelse er sociale færdigheder såsom motivation i et team, fordi motiverede medarbejdere arbejder mere effektivt. Som chef kan du gøre en række ting for at øge motivationen, såsom at skabe et generelt godt arbejdsmiljø. Dette starter med velfungerende arbejdsudstyr, men inkluderer også anerkendelse af resultaterne i dit team. Ledere, der stoler på deres medarbejdere, sikrer også et højere motivationsniveau.

  1. Genkende og løse konflikter

Der er altid potentiale for konflikt i et hold, hvor forskellige personligheder mødes. Ledere skal være i stand til at genkende spirende ​​konflikter på et tidligt tidspunkt, tage modforanstaltninger og om nødvendigt løse eksisterende konflikter.

  1. Distribuer anerkendelse og kritik

Som allerede nævnt under punktet “Motivation” er det vigtigt at sætte pris på medarbejdernes præstationer. Anerkendelse og ros i åbne kredse øger ikke kun den roste medarbejders motivation og ydeevne, men stimulerer også de andre kollegers selvmotivation til at udføre sit arbejde i overensstemmelse hermed.

I modsætning til ros skal ledere ikke udtrykke kritik af deres medarbejdere foran hele gruppen. Det er bedre at tage den relevante medarbejder til side til en privat samtale og forsøge at finde en løsning sammen.

  1. Anerkend dine medarbejderes færdigheder og motiver

En anden vigtig evne hos ledere bør være at genkende deres medarbejderes færdigheder og motiver og fremme dem. På denne måde kan medarbejderne indsættes målrettet, og der opnås den bedst mulige fortjeneste for begge sider. En god leder sikrer, at medarbejderne også får succes.

  1. Udvikle netværk

Udvikling af netværk er generelt vigtigt i erhvervslivet, og især ledere bør have denne evne. Hvem ved, hvornår du næste gang har brug for information fra et ikke-specialiseret område eller støtte i et projekt i din lederposition?

  1. Indled og ledsag forandringer

Forandringer skal tilgås med forsigtighed og ikke foretages over hovedet på dit team. Især som en ny leder har du brug for lidt tid til at forstå alle de indbyrdes forhold. Det er derfor en vigtig evne for ledere, at de er opmærksomme på, at ændringerne oprindeligt starter i nogle få projekter, og at disse også understøttes af medarbejderne. Dette giver dig en god chance for succes og dine kollegers motiverede samarbejde.

Vil du lære om ledelse? Så læs også: 18 effektive bud på studieteknik til at bestå dine eksamen

Hvad gør en god leder?

Som undersøgelser har vist, ønsker medarbejderne ikke direkte ledelse, men snarere en chef, der formulerer specifikke mål, men giver plads til beslutningstagning på vej til at nå dem. En leder, der motiverer og fremmer medarbejdernes uafhængighed. Gennemsigtighed og et autentisk udseende er vigtige komponenter, som en god leder skal medbringe.

Andre vigtige kvaliteter, der gør en god leder, er:

  • humor
  • omsorg
  • ærlighed
  • loyalitet
  • ansvarsfølelse
  • selv reflektion
  • åbenhed over for nye ting
Personlig lederskab - evnen til at lede. Læs 10 gode råd om ledelse.
Hvad er en god leder? Har jeg en leder i maven? Find ud af om ledelse er noget for dig. Dit personlige lederskab definerer dig som leder. Men har du lyst til ledelse?

Har jeg det, der kræves for at være leder?

Ønsker du at forfølge en karriere og sigte mod en lederposition, men er du ikke sikker på, om du har det, der kræves? Hvis du genkender dig selv i de nævnte evner og kvaliteter, er du i det mindste ikke helt uegnet. Hvis du stadig er usikker, så spørg dig selv følgende spørgsmål:

✓ Holder du styr på tingene selv i stressede situationer og lader dig ikke forstyrres?
✓ Du kan indrømme, at dine medarbejdere er bedre kvalificerede end dig på nogle områder og delegere opgaver i overensstemmelse hermed?
✓ Du nyder kontakt med mennesker, du kan udtrykke dig målrettet og generelt have fremragende kommunikationsevner?
✓ Har du gode tidsstyringsevner, kan du sætte mål og nå dem til tiden?
✓ Lærer du af tilbageslag og tillader dig ikke at blive kastet ud af kurs?
✓ Er du klar til at arbejde hårdt, især når projektets succes afhænger af det?
✓ Ved du, hvad du vil opnå, og er du klar til at fungere som en rollemodel?

Uanset om du kan genkende dig selv i de nævnte evner og kompetencer, må du stille dig et afgørende spørgsmål. Har du lyst til at lede?

Personlig lederskab kan oparbejdes og læres. Lysten til ledelse er afgørende for din succes og din karriere.

Vi håber at denne artikel kunne give dig smag for ledelse og arbejde videre med dit personlige lederskab.

Læs også: Autopoises – Maturanas Autopoiesis begreb i et sociologisk perspektiv ved Nicklas Luhmann.

Udgivet i Ledelse.

6 kommenterer

  1. Pingback: Martin Luther King - SKOLEABC.DK - I have a dream. Læs hans biografi

  2. Pingback: Bliv en bedre leder: Lederens ABC - Viniko.dk - Artikel om ledelse

  3. Pingback: HVAD ER LEDERSKAB? - Viniko.dk - God ledelse er ikke selvsagt

  4. Pingback: LØNFORHANDLING - 19 gode råd - Viniko.dk - læs en guide til bedre løn

  5. Pingback: Servant leadership - Anerkendende ledelse et større perspektiv - Viniko.dk

  6. Pingback: Følelsesmæssig ledelse - Chefen som høvding? - Viniko.dk - Læs nu!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *