Chefen fortæller medarbejderen, hvor han skal hen, medarbejderen handler i overensstemmelse hermed. Sådan ser ledelse ud efter det klassiske top-down-princip. Stadig i dag. Men arbejdslivet ændrer sig, og ledelseskulturen skal tilpasse sig denne ændrede virkelighed. Én mulighed: Princippet om “Servant Leadership”, som gør lederen til en hjælper, en “coach” for sine medarbejdere.
HVAD ER “Servant leadership”?
Det lyder måske først abstrakt, men det betyder intet andet end at ledelsespyramiden symbolsk vendes på hovedet. Lederen er ikke længere leder af den afdeling eller virksomhed, som alle andre arbejder hen imod. I stedet støtter han sine medarbejdere. Han leder og giver en retning, men giver sine medarbejdere plads til at påtage sig ansvar, tage deres egne beslutninger og handle selvstændigt.
Dette betyder ikke et tab af status for lederen. Snarere ændres den primære opgave: Lederen skaber rammen, hvor hver enkelt medarbejder optimalt kan udnytte sit potentiale og arbejde for virksomheden.
Læs også: 10 gode råd til personligt lederskab
KOMPETENCER OG KERNEOPGAVER FOR EN SERVANT LEADER
Til denne type ledelse kræves nogle andre færdigheder end for det klassiske top-down-princip. Servant leader ledere, der ønsker at lede deres firma eller afdeling med succes, har brug for modet til at ændre sig. Når det er sagt, er følgende punkter karakteristiske for en tjenerleder:
Tillid til medarbejdere
Enhver, der ikke længere leder ved grænser, men kun guider deres medarbejdere til at arbejde selvstændigt, har brug for tillid til medarbejderes evner.
Fremme personligt ansvar
Tilskynd dine medarbejdere til at arbejde selvstændigt. Mange mennesker er måske ikke fortrolige med dette i starten. De har brug for lidt hjælp til at komme i gang.
Støt individualitet
Frem dine medarbejderes færdigheder og hjælp dem med at vokse med deres opgaver. For eksempel gennem individuelt skræddersyet træning.
Netværk
Opret kontakter og opbyg et solidt netværk. I din virksomhed, men også uden for den. Bliv informeret til enhver tid og hold dig opdateret om de nuværende processer.
Lyt ordentligt
Lyt aktivt til dine medarbejdere og prøv at forstå deres behov, ideer og problemer.
Empati
Empati med dine medarbejdere. Prøv at finde ud af, hvad en udvalgt medarbejder har brug for, for at kunne præstere bedst.
Fremsyn
For at kunne lede med succes med en ledelse baseret på tjenerledelsesprincippet, skal overordnede handle med fremsyn og planlægge proaktivt.
Oprethold feedback-kultur
En tjenesteleder er en slags coach for sine medarbejdere. Han giver råd, fungerer som et link mellem de enkelte afdelinger og giver feedback. Så hans medarbejdere kan udvikle sig videre.
Selvtillid og accept af fejl
Der kræves en åben fejlkultur, så dine medarbejdere kan arbejde selvstændigt og bidrage med deres egne ideer. Kun dem, der tør at begå fejl, indrømme dem og lære af dem, kan bringe virksomheden frem på lang sigt. Som leder skal du være et godt eksempel og åbent indrømme dine egne fejl. Det kræver selvtillid.
HVAD BRINGER SERVANT LEADERSHIP MED SIG?
Servant leadership er meget mere krævende end klassisk top-down ledelse. Denne form for ledelsesfilosofi kan stadig betale sig for din virksomhed. Fordi medarbejdertilfredsheden beviseligt er steget markant. Tilfredse medarbejdere har derimod en tendens til at opnå toppræstationer og dermed hjælpe virksomheden med at opnå større økonomisk succes på lang sigt.
Derudover appellerer denne type ledelse primært til unge medarbejdere og kvalificerede arbejdere fra generation Y. Med andre ord den generation, der blev født mellem begyndelsen af 1980’erne og slutningen af 1990’erne. Disse kræver mere individualitet, personligt ansvar på arbejdspladsen. “Meningsfulde” aktiviteter, fleksibilitet. Hvis du vil beholde dagens og morgendagens dygtige medarbejdere i din virksomhed på lang sigt, er du nødt til at holde trit med tiden. I hvert fald når det kommer til ledelsesfilosofi.
Læs også følgende artikel om Servant Leadership: What is Servant Leadership?