Hvad er lederskab - en artikel om at blive en god leder.

HVAD ER LEDERSKAB?

HVAD ER LEDERSKAB?

Hvad er lederskab i forhold til ledelse, og hvorfor er det så vigtigt i moderne arbejdsmiljøer?

I moderne arbejdsmiljøer, organisationer og virksomheder udelades i stigende grad stærke hierarkier. Ikke desto mindre er det nødvendigt med en klar fordeling af opgaver for at nå specificerede mål.

Læs også: 10 gode råd til personligt lederskab

I moderne arbejdsmiljøer, organisationer og virksomheder fraviges stærke hierarkier i stigende grad. Ikke desto mindre er det nødvendigt med en klar fordeling af opgaver for at nå bestemte mål, for en vellykket kontrol af forretningsprocesser og ledelse af medarbejdere. Denne funktion overtages for det meste af uddannede specialister, der ved hjælp af sociale eller faglige ledelsesevner koordinerer hele det daglige arbejde, skaber et socialt samfund og påvirker enkeltpersoner eller endda hele grupper direkte eller indirekte. Vi har kort og tydeligt opsummeret for dig, hvad der faktisk gør en god leder, hvilke typer ledelse der findes, og hvad forskellen mellem ledelse og ledelse er.

Hvad er lederskab - en artikel om at blive en god leder.
God ledelse er mange ting. Primært er ledelse at motivere mennesker til at udrette mere. Manager og lederskab er to vidt forskellige lederstile.

LEDELSE, HVAD ER DET? – EN DEFINITION!

Begrebet ledelse er ekstremt komplekst og derfor ekstremt vanskeligt at definere. Generelt kan det dog siges, at såkaldt ledelse er en social og psykologisk evne hos en person, der bevidst påvirker, guider eller motiverer andre mennesker eller grupper for at nå et fælles mål. Ud over personlige egenskaber spiller især tekniske færdigheder en vigtig rolle.

Læs også: 10 gode råd til personligt lederskab

For at sige det på en overdrevet måde er lederskab en slags “dominans”. Dog i form af en legitim magtudøvelse. Den ufrivillige eller tvungne udførelse af kommandoer accepteres, for så vidt som det sociale forhold mellem en leder (administrerende direktør) og den ledede person (medarbejdere) bidrager til at nå de aftalte mål, for eksempel til mere sikkerhed og orientering i arbejdsprocesser. I denne sammenhæng skelnes der mellem formel og uformel ledelse.

Formelt lederskab bestemmes af en organisation eller virksomhed baseret på arbejdsdeling og som en del af en hierarkisk struktur, hvor funktionerne, kerneopgaverne og beføjelserne er klart afgrænset med hensyn til indhold.

Uformel ledelse: Dette er en form, der ikke er defineret i en organisation, og som kræver legitimering. Det udvikler sig for det meste på basis af individuelle karakteristika, såsom personlighed, professionel kompetence eller livserfaring, som respekteres af andre mennesker.

HVAD ER FORSKELLEN MELLEM MANAGER OG LEDELSE?

I dette land er det ikke ualmindeligt at sidestille vilkårene lederskab og ledelse . Af historiske årsager foretrækkes det derfor, at ledere kaldes ledere. Når man ser på den engelsktalende verden, bliver det imidlertid hurtigt klart, at vi har at gøre med to forskellige områder, der ikke er kongruente på grund af deres funktion og ikke kan bruges 1 til 1.

Manager: En leder holder normalt et fungerende system kørende ved hjælp af kendte midler og strategier eller styrer eksisterende processer. Ledelse kan derfor defineres mere med hensyn til faktuelt og teknisk indhold.

Ledelse: En leder sikrer, at målene nås ved hjælp af delvis ukendte løsninger, primært ved at påvirke mennesker. Lederskab er således primært formet af følelsesmæssige og uformelle faktorer.

Ikke desto mindre er godt lederskab altid baseret på stærke ledelsesevner og omvendt. Eller for at sige det mere enkelt: Lederskab uden ledelse risikerer altid at synke ned i kaos på et eller andet tidspunkt, mens målrettede ændringer i virksomheden før eller senere går i stå, hvis bureaukratiet er for udtalt.

Ledelse har i høj grad at gøre med søvn og hvile. Læs her en artikel om søvn, stress og læring.

OVERSIGT OVER LEDELSESTEORIER OG STILARTER OM LEDERSKAB

Ledelse beskriver en omfattende proces, der er påvirket af mange forskellige faktorer – startende med lederen og selve organisationen gennem de, der ledes (medarbejdere eller kolleger) til eksterne påvirkninger fra miljøet. For bedre at kortlægge kompleksiteten af ​​denne proces er der udviklet forskellige ledelsesteorier inden for social og forretningsforskning.

  • Karakteristisk tilgang : Vellykket lederskab afhænger primært af lederens personlighed og hans eller hendes egenskaber.
  • Adfærdsmæssig tilgang : Ledelsesstil spiller en vigtig rolle her. For eksempel skelnes der mellem en autoritær og samarbejdsvillig ledelsesstil eller mellem en personorienteret og opgaveorienteret lederstil.
  • Situationsmetode : Denne type ledelse er baseret på den respektive situation. Således er lederens handlinger og adfærd for eksempel baseret på omstændighederne i interpersonelle relationer eller den eksisterende opgavestruktur.
  • Interaktionsmetode : Med denne form for ledelse tages alle mennesker, der er involveret i ledelsesprocessen og den situationskontekst, i betragtning. Interaktionen mellem forskellige faktorer er særlig relevant.
  • Systemisk ledelse : Denne tilgang tager primært hensyn til interaktionen mellem ledere og medarbejdere i form af netværk, men også påvirkende faktorer uden for en organisation.
  • Personalesystemtilgang : Den er baseret på resultaterne af cybernetik eller systemteori, hvorefter en leder styrer ledelsen ved hjælp af passende instrumenter og under hensyntagen til situationelle faktorer og mål, så ledelsessucces kan opnås.

OVERSIGT OVER LEDELSESSTIL

Baseret på de forskellige ledelsesteorier relevante blev ledelsesstil defineret. Disse beskriver primært, hvordan ledere håndterer deres underordnede medarbejdere i en virksomhed. En ledelsesstil beskriver lederens grundlæggende holdning , på hvilken måde og med hvilke midler opnåelse af mål er sikret.

Et overblik over de vigtigste ledelsesformer:

  • autokratisk ledelsesstil
  • autoritær ledelsesstil
  • bureaukratisk ledelsesstil
  • karismatisk ledelsesstil
  • demokratisk ledelsesstil
  • gruppeorienteret lederstil
  • individualistisk ledelsesstil
  • samarbejdsvillig ledelsesstil
  • deltagende ledelsesstil
  • personlighedsorienteret lederskab
  • retningsbestemt ledelse
  • meningsfuld ledelse
  • situationelt lederskab
  • transformerende ledelse

Du kan også læse på lederweb om ledelse.


HVORNÅR ER NOGEN LEDER? – TVETYDIGHED I LEDERSKAB

Dybest set er enhver person en leder, der målrettet og bevidst påvirker andre mennesker i en organisation for at nå aftalte mål. Spørgsmålet opstår imidlertid, om en uformel ledelse også tillader udtrykket “leder” – det vil sige, denne person kan kaldes chefen? Definitionen er derfor normalt skærpet yderligere: En leder er en person, hvis opgaver inkluderer at påvirke og kontrollere andre mennesker inden for en organisation på en målrettet måde.

HVAD UDGØR EN GOD LEDER?

Succes eller fiasko i en virksomhed afhænger ofte af arbejdet hos gode ledere. Men hvad udgør faktisk en god leder, og hvilke kvaliteter skal en leder have? God ledelse defineres primært af faktorer, der adskiller sig fundamentalt fra simpel ledelse. Derfor bør en leder:

  • har en øget opmærksomhed for opgaveorientering,
  • forfølge en målrettet personlig orientering,
  • motiver dem, der bliver ledet, men også være i stand til at lytte til dem,
  • identificere og fremme individuelle medarbejderes potentiale
  • træffe passende og frem for alt korrekte beslutninger afhængigt af situationen
  • realiser ledelses- og ledelsesopgaver i en person og
  • har tilstrækkelig baggrundsviden og ved, hvordan man anvender den korrekt. 

HVORDAN KAN DU BLIVE LEDER?

Ikke alle er født til at være en god leder. I modsætning hertil er der også adskillige eksempler på, hvordan medarbejdere har en tendens til at “glide” ind i en lederposition tilfældigt eller på grund af eksisterende egenskaber eller færdigheder. Ud over mange års erfaring kræver den professionelle udøvelse af ledelsesfunktioner normalt også passende specialviden og kvalifikationer, som man kan tilegne sig i forbindelse med efteruddannelse, omskoling eller videreuddannelse i form af deltids-, dobbelt-, aften- eller fjernundervisning.

Torben Schmidt

Vis indlæg efter Torben Schmidt
Jeg er 37 år, lærer til dagligt med en diplom i offentlig ledelse. Jeg er forfatter og direktør for Viniko, som driver 2 webshops til skole og skoleudstyr. At arbejde med grundskoleelever er utroligt. Det sker tit, at man spontant bliver krammet i på gangen eller i skolegården med sætningen: 'Det er rart, at du er her” Lærerfaget er et utrolig personligt erhverv, som er mit hovederhverv. Jeg har en del erfaring med ledelse og arbejder ved siden af mit hovederhverv som direktør i eget firma.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Rul til toppen