Feedback er vigtig, så alt kører problemfrit på arbejdspladsen. Giv feedback objektiv og konstruktiv. Kun gennem objektiv og konstruktiv feedback kan medarbejdere udvikle sig, misforståelser ryddes af vejen og svagheder korrigeres. For at dette kan fungere, skal feedbacken opfylde en række krav. Vi afslører, hvad du skal passe på med at give feedback.
Læs også: SERVANT LEADERSHIP: LEDELSE SOM EN SERVICE TIL MEDARBEJDERE
HVAD SKAL FEEDBACK VÆRE?
Målrettet feedback er et af de vigtigste ledelsesinstrumenter. Brugt korrekt kan det motivere medarbejdere og hjælpe med at forbedre deres præstationer. Funktionerne for feedback er for eksempel:
- Navngiv succeser og udtryk anerkendelse
- Planlæg videreudvikling
- Formuler nye mål og krav
- Adresser og afklar misforståelser
- Påtal fejl og diskuter hvordan de kan undgås i fremtiden
GIV FEEDBACK – TIPS TIL GOD FEEDBACK
For at alt feedback skal fungere, skal (god) feedback imødekomme en række krav. Følgende tip hjælper:
Giv en oversigt
Hvis du vil give feedback, skal du først få et omfattende overblik. Hvem er medarbejderen, der skal få feedback? Hvad med de nuværende opgaver, deres opfyldelse og generelle arbejdsforhold? Når det kommer til en (formodet) fejl, skal alle variabler, der er relateret til den, være kendt.
Tid og ramme
God feedback tager tid – både til forberedelse og til den faktiske feedback til medarbejderen. Det er vigtigt at vælge det rigtige tidspunkt. Hvis det handler om feedback på en bestemt situation, skal den gives hurtigst muligt. Derudover skal der planlægges nok tid til at tale med medarbejderen i fred. Giv feedback i rolige situationer. Aldrig som hasteløsning.
Lige så vigtigt er den ramme, hvor feedback gives. Dette skal ske på det mest stille sted og privat. Især når det kommer til kritisk feedback, får medarbejderen mulighed for at håndtere det, han har hørt i fred.
Formulering og indhold
Feedback skal være så objektiv som muligt, personlige angreb og lignende har ingen plads her. For at medarbejderen kan forstå feedback, skal den formuleres så specifikt som muligt. Dette fungerer bedst med jeg-beskeder. Feedbackgiveren skal vise, hvad ”han” har bemærket, forklare, hvordan dette påvirker “hans” synspunkt, og hvad ”han” derfor forventer.
Opret perspektiver
God feedback lader aldrig den anden person stå i et vakuum. Feedback inkluderer ikke kun kommunikation af problemer – eller kun ros. Snarere er det sidste punkt at formulere perspektiver for fremtiden: Hvad forventes der af medarbejderen i fremtiden? Hvilke nye mål arbejder du på fremover? Hvordan skal en fejl undgås i fremtiden?
Læs også: