En lønforhøjelse er ofte et sårbart anliggende. Gode argumenter til lønforhandling er vigtige, fordi arbejdsgiverens og medarbejderens interesser er i klar modsætning. God præstation og gode argumenter er vigtige i lønforhandlinger. Viniko.dk giver gode råd og argumenter til en vellykket samtale om løn.
Fase 1: at blive klar
Uden grundig forberedelse fungerer intet i lønforhandlinger. Enhver, der vil bede om en lønstigning, skal vide, hvor meget man realistisk kan bede om. Lønstrukturen i din egen virksomhed er et vigtigt referencepunkt. Nu er det svært at spørge den anden person om vedkommendes løn. I nogle virksomheder er det endda forbudt at tale om hinandens løn. Der er en række fora og løntabeller på Internettet, der kan hjælpe dig. Find ud af om gennemsnitlige lønninger her. Hvis din egen løn er godt under gennemsnittet, er dette et første udgangspunkt for en lønstigning.
Din leder godkender ikke en lønstigning udelukkende af høflighed. Gode argumenter er nødvendige. En erklæring som”Jeg er stor og bidrager til virksomhedens succes” er ikke et godt argument. Rengøringsdamen hjælper også med at sikre, at alt kører problemfrit, og at hun næsten helt sikkert får mindre end resten af arbejdsstyrken. Nøglen til succes for en lønstigning er her. Identificer konkrete succeser og fremragende resultater, og brug dem som et argument. Måske er et større projekt for nylig afsluttet, hvor virksomheden tog et skridt fremad. Eller din egen præstation, opgaverne og ansvarsområdet i den daglige forretning er steget støt, så en lønstigning er berettiget.
I det sidste trin skal de overordnede mulige modargumenter forberedes. På denne måde kan du reagere bedre på dem og tænke over, hvordan du svækker dem. Chefens personlighed er også af interesse i tilfælde af en ønsket lønstigning. Kan han overbevises af kølige tal eller af følelsesmæssige kanaler? Du skal medtage det i dine overvejelser. Det er dog klart, at gode argumenter altid er grundlaget. Når alt kommer til stykket, kan det være nødvendigt, at medarbejderen skal retfærdiggøre rejsen over for sin chef selv.
Timing er også vigtigt. Hvis det blev meddelt kort tid forinden, at virksomheden har dårlige kvartalsresultater, mister penge eller endda har fyret folk for at reducere personaleomkostningerne, vil viljen til at hæve lønningerne være lav. Men når virksomheden klarer sig godt, har du endnu et argument på din side. Når alt kommer til stykket har du som medarbejder spillet din rolle.
Fase 2: afklar argumenter til lønforhandling
Nu skal ”chefen” kun blive overbevist om lønstigningen. Dette bør ikke ske i kantinen mellem ærter og kartofler eller på et tilfældigt møde i personalestuen. Det er bedst at lave en aftale, så chefen også har tid til at forberede sig på samtalen.
Du kan bede chefen (i et gunstigt øjeblik) om en aftale til lønforhandlingen eller bede ham “rundt om hjørnet” – Har du lige 5 minutter? I stedet for at bruge en diskussion om lønnen som anledning til en samtale, kan du også bede chefen om et feedbackinterview. Der hvor han skal evaluere din præstation og fordelen for virksomheden. Hvis chefen giver en positiv vurdering her, kan du følge op på et løninterview.
Der er forskellige mulige sekvenser, når man italesætter argumenterne i lønforhandlingen.
- En variant er en faldende sekvens i betydningen 1-2-3. Dette betyder, at det stærkeste argument gives i begyndelsen af lønforhandlingen, da det er her, den anden persons opmærksomhed er højest. Så kommer den næststærkeste, så den tredje stærkeste osv.
- En anden mulighed er et stigende antal (3-2-1) for at slutte med det bedste argument for en forhøjelse. I dette tilfælde har chefen måske allerede fremsat sine modargumenter og kan ikke længere imødegå det vigtigste punkt.
- Atter andre ser et interval som 2-3-1 efter behov. Så samtalen slutter med det bedste argument, men det starter ikke med det svageste.
Uanset hvilken vej du går til det, afhænger det primært af din egen smag. Det giver også mening at opsummere visse argumenter, for eksempel fordi de vedrører et fælles ansvarsområde.
Læs også: LØNFORHANDLING – 19 gode råd
Flere tip til forhandling af løn
Når vi taler om argumenter for lønforhandling, er bevægelser og ansigtsudtryk lige så vigtige. Tommelfingerreglen er: selvtillid uden arrogance. En åben kropsholdning og gestus signalerer tillid til dine egne evner. Mumlende og tøvende udseende antyder usikkerhed. Hvis medarbejderen ikke er overbevist om sig selv, hvorfor skal chefen så være det? At være energisk er okay, men udbrud af vrede hjælper ikke nogen.
Forhandlingerne er i gang med henblik på en forhøjelse. Hvis du beder om 5000 kr. mere, får du højst sandsynligt ikke denne forhøjelse fuldt ud. Hvis en forhøjelse er berettiget, vil den sandsynligvis udjævne sig til omkring 2000 til 3000 kr. De, der beder om”kun” 3000 kr. fra starten, får sandsynligvis kun 1000 til 1500 kr mere. Ikke desto mindre skal du ikke bede om en uhyrlig løn. Hvis du vil have alt for meget, kan det let ske, at du i sidste ende slet ikke får en lønstigning, fordi overdrevne krav er lettere at tilbagevise.
Det tidspunkt, hvor lønstigningen skal træde i kraft, er også vigtig. Hvis det f.eks. kun skal finde sted om tre måneder, er det et godt argument at bede om 500 eller 1000 kr. mere til gengæld.
Et løfte er godt, en officiel kontrakt er bedre. Hvis du er i tvivl om implementeringen, skal du kort skrive alt ned og få det underskrevet i slutningen af samtalen. Årsagen er for eksempel “Lad mig kort optage det, så jeg kan forstå alt“. På denne måde kan stigningen i opnået løn arkiveres i filerne. Hvis chefen har”glemt”aftalerne, vil en sådan underskrevet note hjælpe med eventuelle problemer. Dette er undtagelsen, men når du er i tvivl, kommer sikkerheden først.
Næppe nogen chef er uenig i en præstationsbaseret og økonomisk forsvarlig lønstigning, forudsat at den præsenteres med gode argumenter og det rigtige udseende. Nu er alt hvad du skal gøre, at samle dit mod og turde at forhandle om din løn.